20 april 2024

Leren over leren

Er zijn boeken over vol geschreven. Over wat leren is, hoe mensen leren, welke leerinterventies (langdurig) succes hebben etc. Maar eigen leeropvattingen en leerervaringen, succesvol of juist niet, zijn net zo waardevol. Als ontwerper is het bovendien super handig en belangrijk om te weten wat je eigen leeropvattingen zijn en om die expliciet te maken. Zodat je dit als talent kan benutten én ervan kan afwijken als de situatie om iets heel anders vraagt. Interessant om tijdens een teamochtend stil te staan bij wat we als K2 al in huis hebben en waarvan we meer willen (leren)!
 
Wij ontwerpen vooral vanuit:
Pragmatisme. Dit kenmerkt zich door uitgangspunten als Leren door ervaren, dat wat in de praktijk werkt heeft focus, werkplek is de plek om te leren. We stimuleren om bij elkaar in de keuken te kijken, te leren van elkaars werkpraktijk.
Sociaal constructivisme. Leren als sociaal proces, door samenwerking kennis ontwikkelen. Bij complexe vraagstukken waarbij antwoorden nog niet bekend zijn. 
Met elementen van de talentbenadering. Het leren is succesvol als mensen versterkt zijn in hun kwaliteiten. Benutten van wat er al goed gaat. Je sterke punten inzetten om het werk te verbeteren.
 
Waar we extra nieuwsgierig naar zijn geworden:
Connectivisme. Leren kenmerkt zich door weten bij wie je kennis kunt halen en met wie je kennis kan uitbouwen. Het benutten van sociale (online) netwerken. 

Bron: Deen, Rondeel en Kessels (2021). ‘Perspectieven op leren en ontwerpen. Opvattingen over leren'. ๐˜๐˜ข๐˜ฏ๐˜ฅ๐˜ฃ๐˜ฐ๐˜ฆ๐˜ฌ ๐˜๐˜ถ๐˜ฎ๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ด๐˜ฐ๐˜ถ๐˜ณ๐˜ค๐˜ฆ ๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ท๐˜ฆ๐˜ญ๐˜ฐ๐˜ฑ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ต. ๐˜–๐˜ณ๐˜จ๐˜ข๐˜ฏ๐˜ช๐˜ด๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ท๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ญ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ฏ, 151-161.

Welke (minder) succesvolle leerervaring heb jij? Wat ben je echt helemaal zat? Of waar wil je juist meer van? Vertel het ons! Daar leren we weer van ๐Ÿ˜Š.

#leren #veranderen #verbeteren