10 juli 2024

๐–๐ž๐ซ๐ค๐ž๐ง ๐ฆ๐ž๐ญ ๐ก๐ž๐ญ โ€˜๐Ž๐ฎ๐ญ๐ฌ๐ข๐๐ž๐ซ ๐ฐ๐ข๐ญ๐ง๐ž๐ฌ๐ฌ ๐ข๐ง๐ญ๐ž๐ซ๐ฏ๐ข๐ž๐ฐโ€™

๐–๐ž๐ซ๐ค๐ž๐ง ๐ฆ๐ž๐ญ ๐ก๐ž๐ญ ‘๐Ž๐ฎ๐ญ๐ฌ๐ข๐๐ž๐ซ ๐ฐ๐ข๐ญ๐ง๐ž๐ฌ๐ฌ ๐ข๐ง๐ญ๐ž๐ซ๐ฏ๐ข๐ž๐ฐ’

 

We oefenen met het team geregeld met werkvormen waarvan we denken: dit is ook interessant binnen de opdrachten die we doen. Én we leren er zelf van. Deze keer het ‘outsider witness interview’.

In het kort: twee collega’s werden geïnterviewd over een uitdagende situatie in het werk. In ons geval: Wat is er aan de hand als feedback het tegenovergestelde effect heeft van dat wat je wil bereiken?

Bij ons was het resultaat van deze werkvorm: waardering voor de aanpak van collega’s, inzichten om mee terug het eigen werk in te nemen en rust in het gesprek.

De werkvorm is getipt door Marijke Spanjersberg, afkomstig uit de narratieve therapie. Wij hebben hem als volgt ingezet:

1. Een of twee collega’s worden geïnterviewd (Wat gebeurde er? Wat maakte het lastig? Hoe zijn jullie ermee omgegaan? Wat was het effect?)
2. De rest luistert mee met luistervragen (bijv: waar raakt het verhaal aan je eigen ervaring, wat neem je mee uit dit gesprek voor je eigen werk?)
3. Bij een paar collega’s ophalen: Hoe hebben zij naar het gesprek geluisterd aan de hand van de luistervragen?
4. Ruimte laten aan de geïnterviewden om te reageren. Hoe was het voor hen om naar de collega’s te luisteren?

Draaiboek van een werkvorm nodig? Stuur ons een berichtje!


Bijdrage door:

Nora Hammidi

Bekijk profiel